Saturday, February 11, 2012

Khasiat Ajaib Bijiran Hitam....Anugerah Alam dari Sahara

Tentu anda pernah dengar tentang bijirin hitam. Banyak diperkatakan tentang keajaiban dan khasiat bijirin istimewa ini. Habbatus Sauda, Black Cumin atau Nigella sativa atau jintan hitam adalah salah satu bjirin yang paling dimuliakan sebagai ubat-ubatan sejak zaman berzaman.

Bijian yang terbaik biasanya datang dari Mesir dan Yemen di mana mereka tumbuh di bawah keadaan yang hampir sempurna dalam oasis di mana mereka disiram sehingga bentuk bijirin menjadi lenggai Namun ia juga didapati dipadang rumput separuh sahara di Sudan, Somalia dan negara negara sub sahara yang lain

Jika anda menelusuri pasar pasar di timur tengah seperti pasar al Khalili di Kaherah, Spice Souk Di Deira, Dubai dan Abu Dhabi, El Balad Di Amman Jordan,

Bijirin hitam ini boleh didapati dengan banyaknya dalam guni guni dan dijual timbang bagi yang belum diproses dan dalam bentuk minyak minyak bagi yang dah diproses.










Di pasar pasar seperti di Omdurman dan Khartoum di Sudan ia dijual begitu murah bersama sama dengan madu dari padang rumput.Baunya agak tengit, tapi siapa tau kerena khasiat yang sebegitu rupa ia menjadi buruan orang orang yang menegetahui.

Sabda Rasulullah SAW, mahfumnya "Tetaplah kamu dengan Habbatus Sauda, kerana ia boleh menyembuhkan semua penyakit kecuali maut" Sahih Bukhari dan Muslim

Tiada peneyelidikan yang serius tentang khasiatnya sehingga kira-kira empat puluh tahun yang lalu. Sejak itu, lebih daripada 200 kajian telah dijalankan di universiti universiti seluruh dunia.

Dari kajain didapati ia secara rawak mengandungi komponen kimia seperti dibawah


Komposisi minyak
asid oleik
49%
asid linoleik
38%
asid linolenik
2%

Dioscorides seorang pakar perubatan yang terkenal Yunani menggunakan jintan putih hitam untuk merawat sakit kepala dan sakit gigi. Bijian yang kecil mempunyai lebih daripada 100 bahan kimia yang berbeza, termasuk pelbagai rencam sumber-sumber semua asid lemak yang amat diperlukan badan manusia. Walaupun ia adalah minyak yang paling sering digunakan secara perubatan, bejirin hitam agak pedas dan sering digunakan keseluruhan dalam masak-kari, pastri, dan keju Mediterranean.

Nigella sativa mempunyai aroma yang sangat sedikit tetapi adalah yg mengeluarkan udara, bererti ia cenderung untuk membantu penghadaman dan melegakan gas di dalam perut dan usus. Mereka membantu peristalsis dan penyingkiran. Minyak pati jintan hitam bersifat antimikrobial dan membantu membersihkan cacing usus .

Jintan hitam yang dianggap oleh ramai sebagai penawar tetapi tidak begitu dipandang serius oleh sesetengah orang.Tapi ketahuilah bijirin yang tak begitu didendang ini kini terbukti menjadi remedi semulajadi untuk gangguan autoimun , keadaan di mana pesakit mengalami banyak alahan kerana sistem imun mereka sendiri menyerang badan mereka. Jintan hitam, terutamanya apabila digabungkan dengan bawang putih, dianggap sebagai penyelaras ketidakseimbangan yang membolehkan sel-sel imun memusnahkan sel-sel yang sihat. Bahasa teknikal untuk menerangkan harta ini adalah tindakan "immunomodulateri"

Perbezaan di antara jintan hitam dan interferon, tidak seperti interferon yang digunakan untuk tujuan serupa, ia tidak menyebabkan kesan sampingan apabila diberikan dalam dos yang biasa. Bak kata pepatah bahawa keajaiban jintan hitam adalah keupayaan mereka untuk mengembalikan keharmonian sistem imun badan.

Keputusan paling dramatik dicapai untuk pengidapa asma dan alahan. Ia bertindak balas dengan cepat melainkan jika terdapat jangkitan, yang mana dalam kes jangkitan, jangkitan perlu dihapuskan sebelum gejala reda kelemahan imun. Penggunaan berterusan selama enam bulan akan lebih cenderung untuk memberi keputusan cemerlang. Untuk keletihan melampau, pertimbangkan mencampurkan beberapa biji dihancurkan dengan beberapa royal jelly.

Dengan biji yang mengandungi juzuk begitu banyak dan mempunyai sejarah etnobotani yang panjang, ia tidak menghairankan bahawa ramai di seluruh Mediterranean dan Asia percaya bahawa jintan hitam pada dasarnya adalah baik untuk semua kes kesihatan yang merunsingkan kita.

Namun begitu, kadang kadang imaginasi para penyair mendahului kajian medikal.Penyair arab begitu berjaya mengangkat martabat bijirin ini sehingga berlaku dakwaan khasiat yang tidak begitu jelas peranannya. Seperti dimanapun dakwaan meningkatkan keupayaan kekuatan bathin lah yang meneyebabkan ia lebih mudah dijual.

Melindungi Sel yang sihat dan Merangsang Pengeluaran Interferon Asli

Kajian pertama utama Nigella sativa dalam pencegahan kanser dan rawatan telah dilakukan oleh saintis di Makmal Biologi Daya Tahan Kanser -Hilton Head Island, South Carolina.

Mereka menyimpulkan bahawa sistem imun yang sihat akan mengesan dan memusnahkan sel-sel kanser sebelum barah membahayakan pesakit. Sistem imun melakukan ini dengan menyokong peningkatan pengeluaran sel-sel imun, sel-sel sum-sum tulang, dan B-sel yang menghasilkan antibodi. Jintan hitam merangsang aktiviti neutrophil. Ini adalah sel-sel imun berhayat pendek yang biasanya dijumpai di dalam sumsum tulang tetapi digerakkan dalam tindakan apabila terdapat jangkitan bakteria. Cabutan daripada jintan hitam juga telah terbukti mampu memodulasi [pengeluaran interleukins, kualiti ia saham dengan beberapa herba lain yang dihormati: ginseng, astragalus, mistletoe, bawang putih, dan cakar kucing.

Dalam kajian haiwan, manakala tiada subjek dalam kumpulan kawalan yang terselamat, dua pertiga daripada tikus yang diberi minyak biji jintan hitam masih hidup 30 hari selepas usaha sengaja untuk menyebabkan kanser dalam kumpulan subjek. Jintan hitam amat berguna untuk kanser yang agresif yang pertumbuhan bergantung pada angiogenesis.

In vitro kajian yang dilakukan di Jordan dan Amerika Syarikat telah menentukan bahawa minyak meruap adalah anti-leukemic. Kajian yang dilakukan di Sepanyol dan England mendapati bahawa minyak bijirin hitam tetap berguna dalam rawatan penyakit reumatisme dan penyakit radang yang lain. Keajaiban ini adalah disebabkan oleh thymoquinone yang setinggi 25% di dalam bijirin hitam Mesir dan penyakit boleh hilang sepenuhnya dengan pengambilan dalam beberapa biji sehari.

Minuman Dan Masakan

Jintan putih hitam kecil boleh digunakan untuk membuat teh dengan menuang air panas ke atas bijirin dan membiarkan bru mesra selama 10 minit, kira-kira satu sudu membuat secawan teh, tetapi ia adalah lebih baik untuk menjaga cawan ditutup sehingga sedia untuk minum supaya menghalang aroma dari hilang. Sesetengah orang menambah bejirin hitam dalam minuman teh atau kopi kegemaran mereka dan membenarkan imaginasi mereka untuk mengembara. Bijirin hitam juga boleh ditambah untuk casseroles atau roti digunakan dalam pengalengan, atau yang diekstrak dalam cuka. Sesetengah orang mengisar biji dan campurkan dengan madu atau taburkan mereka pada salad. ia menejadi bahan tambah yang baik untuk sos salad malah hidangan kentang goreng, terutamanya apabila digabungkan dengan lemon, daun ketumbar, dan tahini.

Jintan putih hitam yang dicampurkan dengan madu dan bawang putih adalah tonik yang sangat baik bagi orang-orang dengan asma atau batuk serta orang-orang yang mahu meningkatkan imuniti mereka semasa musim sejuk dari selesema atau jangkitan seumpama.

Apabila anda sihat tentulah anda lebih ghairah untuk menghadapai hidup dan kehidupan. Anda tentu faham apa maksud saya.



Habbatus Sauda untuk Kecantikan

Kebanyakan orang yang mencari manfaat jintan hitam mengambil minyak dalam bentuk kapsul. Tempoh masa, biasanya beberapa bulan, rambut dan kuku menjadi lebih kuat dan mempunyai lebih kilau. Walau bagaimanapun, sesetengah orang menggunakan minyak luaran, kerana kecantikan serta untuk merawat keadaan kulit seperti psoriasis dan ekzema.

Seseorang boleh membeli krim yang sedia-siap, tambah sedikit minyak untuk krim kegemaran, atau membuat krim sendiri dari awal dengan memanaskan bahagian yang sama (mengikut isipadu) jintan putih hitam dan minyak pembawa yang baik, seperti mentega shea atau jojoba. Ia terbaik untuk menggunakan dandang dua atau buat yang malas (seperti saya) menggunakan pembuat yogurt kerana walaupun suhu sangat tinggi tetapi ia selamat menjimatkan masa

Minyak akan menghitam. Apabila anda rasa ini telah dihangatkan cukup lama, mencairkan lilin lebah kecil ke dalam minyak panas. Kacau dengan rod kaca atau penyepit baru. Jika anda suka, anda boleh menambah minyak pati atau gabungan minyak hanya sebelum lilin memejal.

Pilihlah cara ini atas sebab-sebab estetik atau kesihatan. Sesetengah orang menggunakan campuran tersebut pada kesan terbakar atau jangkitan kulit; ssetengah orang pula hanya menggunakan krim ini untuk merasa nyaman dan selesa, melembapkan kulit, melegakan sendi atau sakit, atau membuat kedutan hilang.

Banyak orang menggabungkan cuka dan minyak. Dalam kes ini, campurkan satu cawan jintan putih hitam dalam cuka cedar epal organik. Biarkan ia selama beberapa hari atau dua minggu. Kemudian, meneran campuran, pertama melalui penuras konvensional, maka melalui penapis yang lebih halus, seperti hipoksia tipis atau penapis kopi bebas bahan kimia atau uncang teh. Campurkan bakinya dengan bahagian yang sama cuka jintan hitam dan minyak jintan hitam. Panaskan ia untuk beberapa minit dan kemudian letakkan ke dalam balang dan sejukkan. Gunakan ia untuk masalah kulit seperti kawasan bahagian berjerawat atau ambil satu sudu besar sebelum makan untuk kembung perut dan masalah penghadaman.

Jintan hitam adalah satu hadiah agung dar alam semula jadi!

No comments: