Monday, February 6, 2012

Fobia

Setiap orang mempunyai  fobia atau ketakutan, dan sebagainya yang tersendiri,. Contohnya, seseorang boleh mempunyai perasaan takut terhadap kegagalan, ada yang lain pula mungkin takut ketinggian. Ada yang mungkin takut labah-labah, manakala ada yang lain mungkin takut anjing.

Kebanyakan kebimbangan adalah tidak merbahaya, tetapi, jika mereka benar-benar menghalang anda daripada menghadapi kehidupan biasa, menjadi berjaya, dan sebagainya, anda harus mula belajar bagaimana untuk mengatasi rasa takut atau bagaimana anda boleh mengatasi fobia.

 Dengan cara ini, anda boleh berhenti membimbangkan anda, membuat diri anda berani, dan boleh menjalani kehidupan yang lebih tenang. 

Berikut adalah beberapa strategi yang akan membantu anda berhenti menjadi ketakutan:

Penyahpekaan beransur-ansur adalah proses di mana anda akan sedikit demi sedikit mendekatkan diri kepada ketakutan anda untuk berhenti jadi takut. 

Sebagai contoh, jika anda takut lipas, ia adalah idea yang baik untuk mula merenung gambar yang ada lipas, menonton filem yang menunjukkan beberapa lipas, dan seumpamanya. Seterusnya, anda boleh cuba menyapu lipas mati di luar rumah anda, dan kemudian akhirnya melihat satu atau dua lipas merangkak terlebih dahulu sebelum meloncat kepada mereka atau membunuh mereka. Penyahpekaan beransur-ansur adalah lebih berkesan pada objek dan ketakutan haiwan 'dan bukannya' jenis bebentuk kebimbangan 'contohnya takut kepada kegagalan, takut penolakan terhadap cinta, dsb.

Mendapat maklumat yang cukup dan betul tentang ketakutan anda juga satu lagi langkah bagaimana untuk mengatasi rasa takut atau mengatasi fobia. Kadang-kadang, anda takut sesuatu kerana anda mendapat maklumat yang salah atau maklumat yang tidak mencukupi. Sebagai contoh, anda boleh melihat labah-labah rumah biasa dan menjadi takut, dengan ketakutan anda mungkin berpunca dari filem anda menonton kira-kira Tarantula. Ambil perhatian bahawa labah-labah biasa tidak beracun tidak seperti Tarantula dan sebaik sahaja anda mendapatkan maklumat ini, anda akan berhenti membimbangkan anda dan takut labah-labah di rumah anda.

Pemikiran '

Jika orang lain boleh melakukannya sehingga berjaya, mengapa tidak saya. Resapkan pemikiran begini setiap hari hari dalam fikiran,hati dan perasaan. Ia boleh juga membantu anda dalam mengurangi  ketakutan dan fobia terhadap kegagalan. 

Jika anda takut membuat pengucapan awam, anda perlu menonton acara pengucapan awam dan bertanya kepada diri sendiri bagaimana penceramah awam mampu untuk melakukannya dan anda tidak boleh. Seterusnya, bandingkan diri anda kepada orang-orang penceramah dan sedar bahawa anda juga boleh melakukan apa yang mereka lakukan dan bahawa anda juga boleh menjadi lebih baik daripada mereka. Semua orang adalah sama dan jika orang lain mampu untuk melakukan perkara yang anda tidak boleh, anda patut mula mempercayai bahawa anda juga boleh melakukan perkara-perkara dan teknik ini pasti akan memberi kuasa kepada orang-orang yang ingin untuk mengatasi fobia.

Ini tips dan cara bagaimana untuk mengatasi rasa takut pasti akan membuat anda berhenti membimbangkan anda dan mula berani untuk menakluk kebimbangan anda dan kebimbangan seperti takut kegagalan, fobia sukan ekstrem, dan banyak lagi.

No comments: